Blog

Doen in San Pedro de Atacama

Chili is een onwijs langgerekt land en dus vind je hier ook veel verschillende klimaten. Bijvoorbeeld het prachtige Patagonie in het zuiden en daarnaast de woestijn in het noorden. Over deze woestijn gaan we het vandaag hebben. De uitvalsbasis hiervoor is San Pedro de Atacama, maar wat kun je allemaal doen in San Pedro de Atacama? De keuze is reuze. Mijn favoriete tours voor je op een rijtje.

Dorp

San Pedro de Atacama is een klein dorp in het noorden van Chili in de buurt van de grens met Bolivia. Dit woestijnstadje is mega toeristisch, maar dat is uiteraard niet voor niks. Het is een klein dorp, met 1 echte hoofdstraat. In deze hoofdstraat vind je eigenlijk alles wat je nodig hebt. Zo zijn hier onwijs veel verschillende tourbureautjes, souvenirwinkeltjes en restaurantjes. Let op: doordat het zo toeristisch is, heb je hier ook een grotere portemonnee nodig dan in de rest van Chili. Tours zijn niet goedkoop en ook restaurants zijn bijna Westerse prijzen. De meeste mensen komen hier om een aantal tours te doen in San Pedro de Atacama. Ik heb zelf ook 3 tours gedaan en vertel je mijn ervaringen.

Om je reis aangenamer te maken heb ik een aantal links voor je verzameld die je kunt gebruiken bij het boeken van je reis. Wat dacht je bijvoorbeeld van je vliegticket of busticket? Ook kan het fijn zijn om je overnachting al te boeken. Dat kan via Booking, Agoda of Hostelworld. Wil je een auto huren, dan raad ik dat aan bij SunnyCars te doen.

Valle de la Luna

De meest bekende tour is die naar Valle de la Luna, oftewel de maanvallei. Je gaat met deze tour de woestijn in met zijn prachtige rotsformaties. Het voelde wat mij betreft wel een beetje als de beelden die je van Utah ziet. Tijdens deze tour word je rond een uur of 3 opgehaald. Vervolgens rijdt je een stukje richting het buitengebied van San Pedro om te stoppen bij een mooie wandeling naar een uitzichtpunt. Deze tour is erg toeristisch en daarom is het hier erg druk. Gelukkig koos mijn gids ervoor om niet naar het bekende uitzichtpunt te gaan, maar door te lopen naar een andere. Dit was perfect, want wij waren hier de enige groep. Wel waaide het echt mega hard en dus moest je wel voorzichtig zijn.

Na de wandeling reden we een stukje verder naar 2 andere stoppunten. 1 daarvan was een soort natuurlijke rotsformatie die door de lokale bevolking als heilig is verklaard. Ook stop je bij een oude mijn die alweer flink wat jaren verlaten is. Hierna reden we richting het punt waar we een drankje en een hapje kregen. Dit was echt onwijs lekker. Geen volledige maaltijd, maar wel lekker al tussendoortje. Als laatste reden we richting een bepaald uitzichtpunt waarvandaan je de zonsondergang kunt zien. Dit was echt prachtig om te zien, maar wel erg druk. Vrijwel iedere tourgroep gaat hier namelijk naar toe.

Geyser del Tatio

De Geyser del Tatio tour is een tour die onder andere naar de geisers gaat. Dit park is het 3e grootste park ter wereld en de geisers zijn ook best wel actief. De tour begint erg vroeg (om 4.30) en begint eerst met 1,5 uur over een slechte weg. Onder weg krijg je wel echt een prachtig uitzicht op de zonsopkomst. Bij het geiserpark loop je ongeveer een half uurtje rond en krijg je uitleg over hoe alles werkt. Ook kun je mooie foto’s maken. De meeste zijn actief, dus je ziet genoeg moois. Daarna rij je een stukje verder en wordt er in het zonnetje ontbij geserveerd. Ik vond dit genoeg en lekker.

Daarna heb je nog een aantal kortere stops. Zo stop je onder andere bij een prachtig stukje wetlands. Hier zie je bijvoorbeeld vicuña’s. Die had ik nog niet gezien! Daarnaast stop je bij een klein traditioneel dorpje. Dit is vaak niet helemaal mijn ding. Hier woonden nog 6 mensen en was echt een toeristische attractie. Als laatste breng je nog een bezoekje aan een groep flamingo’s.

Let er bij deze tour op dat je genoeg warme kleding mee hebt, bij mij was het -5. Mocht je meerdere dingen willen doen in San Pedro de Atacama, doe deze tour dan aan het einde. Je gaat namelijk boven de 4300 meter en hoogteziekte kan voorkomen.

Uyuni tour

De Uyuni tour begon rond 7 uur. We werden 1 voor 1 opgepikt en reden met een minibus richting de Chileense grens. Die was nog niet open, dus moesten we ff wachten. Daarna was het tijd om richting de Boliviaanse grens te gaan. Helaas was die ook nog niet open (super handig) en dus moesten we daar ook nog 3 kwartier in de kou wachten. Gelukkig was het hierna wel tijd voor een heerlijk ontbijt. Ook werd de groep in tweeën gesplitst en kwam ik in de groep terecht bij driver Rene.

Rene sprak helaas weinig engels. Gelukkig hadden we een internationale groep en hadden we met Eva een perfecte tolk (zij sprak vloeiend Spaans en de rest van de groep vrijwel niet). De eerste dag was behoorlijk lang en had flink wat stops. We stopten onder andere bij de Laguna Blanca, Verde en Colorade. Deze laatste was echt prachtig. Een rood meer vol met flamingo’s en daarnaast liepen er ook lama’s rond. Ook zagen we geisers. Kleiner dan we tijdens de tour zagen, maar nog steeds mooi. Deze laatste was echt prachtig. We brachten ook een bezoekje aan een thermaal bad. Echt heerlijk warm en een fijne stop.

Dag 2 beloofde een kortere dag te worden. Gelukkig, want we waren allemaal behoorlijk gaar. Op deze dag stopten we voornamelijk bij meerdere rotspartijen. Echt geweldig om te zien. Daarnaast zagen we echt ongelofelijk veel lama’s. Als laatste gingen we naar Anaconda Canyon. Echt imposant om te zien! Deze dag eindigde bij een zouthotel waar we echt de mooiste zonsondergang ooit zagen.

Dag 3 begon om 4.30. Tenminste om die tijd moesten we in de receptie zijn. Echt top dat ik om 4.34 wakker werd. Gelukkig was ik in 4 minuten omgekleed en wel en konden we om 4,45 op pad. Pff dat was ff stressen. Deze dag reden we richting de zoutvlaktes. Eerst om hier de zonsopkomst te bekijken. Daarna reden we naar een heel bijzonder eiland vol met cactussen om daarna ook hier te ontbijten. Vervolgens was het tijd voor het hoogtepunt. De filmpjes op de zoutvlaktes. Onze drivers waren bloedfanatiek en daarom hebben we ook behoorlijk wat mooie filmpjes. Hierna maakte we nog een stop in een dorpje en bij de verlaten trein, maar beide waren niet echt bijzonder.

Al met al was het echt een onwijs gave ervaring met een super leuke groep.

Andere tours

Hiernaast zijn er nog veel andere tours te boeken. De meeste bureautjes bieden precies hetzelfde aan. Vaak krijg je ook korting als je meerdere tours tegelijk boekt. Vaak gaat dit vanaf 3 tours. Zelf heb ik goed rondgekeken en wat mij betreft de beste dingen om te doen in San Pedro de Atacama uitgezocht, maar er is nog veel meer te vinden. Een tour die heel veel geboekt wordt is de astronomie tour. Tijdens deze tour ga je richting de woestijn waar geen lichtvervuiling is. Hier kun je genieten van de prachtigste sterrenhemel. Veel mensen zijn erg positief over deze tour. Zelf heb ik deze tour niet gedaan, omdat ik hoorde dat je tijdens de Uyuni tour een nog mooiere sterrenhemel krijgt. Daarnaast was het volle maan en wordt de tour ook niet overal aangeboden. Ze geven vaak aan dat een dag of 6 wachten na volle maan het beste is.

Een andere erg bekende tour is die naar Piedras Rojas. Deze tour doe je vaak als een dagtour gecombineerd met een paar andere bestemmingen. De Piedras Rojas zijn een soort paarskleurige stenen en als je foto’s opzoekt, dan ziet het er prachtig uit. Vaak ga je daarnaast naar enkele lagunes en meestal zit ook een bezoek aan de zoutvlaktes erbij in. Zelf heb ik deze tour niet gedaan, omdat ik meerdere dingen hiervan ook al tijdens de tour naar Uyuni ga zien. Wel hoorde ik van meerdere mensen dat deze tour echt de moeite waard is als je alleen in Chili blijft.

Mening

Zelf heb ik dus 3 tours gedaan. Te beginnen met de tour naar Valle de la Luna. Ik vond dit een leuke tour om te doen, alleen ik heb wel een maar. Mocht je al eens vaker in zo’n soort omgeving zijn geweest (bijvoorbeeld in Utah of in Colombia), dan weet ik niet of ik het nog zou aanraden. Ik denk namelijk dat er nog veel mooiere plekken te vinden zijn. Mocht je dit nog nooit hebben gezien, dan zou ik wel voor deze tour kiezen. Je bent mooi een paar uurtje onderweg, ziet mooie dingen en bent ondertussen ook nog eens aan het acclimatiseren. Best belangrijk voor bijvoorbeeld de geiser tour of de Uyuni tour.

De geiser tour zou ik wel aanraden. Vooral omdat je dit maar op weinig andere plekken ziet. Het is misschien minder spectaculair als in IJsland, maar het is wel het 3e grootste park van de wereld (na Yellowstone en een park in Rusland). Alleen als je wagenziek bent, zou ik misschien overslaan. De weg is namelijk echt enorm slecht. De stops hadden van mij niet allemaal gehoeven, maar dat kun je eigenlijk nooit kiezen. Ik vond het in ieder geval een geslaagde dag.

Om je reis daarnaast aangenamer te maken vind je op deze en op deze plek twee aanbieders van tours die ik regelmatig gebruik. Als laatste zorg ik er meestal voor dat ik een e-sim regel. Super handig om toch online te blijven. (Bij een aankoop via de links ontvang ik een kleine commissie).

De Uyuni tour die ik heb genomen was echt een onwijze aanrader! Ja de dagen zijn erg lang en je zit veel in een jeep, maar je komt ook echt top fantastische plekken terecht. Daarnaast was onze groep ook top, maar daar moet je natuurlijk ook een beetje geluk mee hebben. Je kunt deze tour ook vanaf Uyuni doen, maar ik raad aan om vanaf San Pedro de Atacama naar Uyuni te gaan. Waarom? Omdat zo de eerste dag de langste is. Deze dag waren wij pas rond half 7 in ons hotel. Gelukkig waren de 2 dagen erna korter. Ook werden de dagen steeds mooier. Nog een ander pluspunt is dat je zo de zonsopkomst op de zoutvlaktes kunt zien en dat is niet het geval als je vanaf Uyuni vertrekt.

Ik heb zelf via Howlanders geboekt, omdat ik zeker wou zijn dat alles vast stond. Zij besteden dit in mijn geval uit aan Estrella del Sur (of Tombo Loma). Het leukste was dat wij een internationale groep waren en ik dus niet de enige niet Spaans sprekende was. Verder hadden wij met Rene een leuke en enthousiaste driver. Je hoorde meerdere mensen die aangaven geen leuke foto’s te hebben. Nou bij ons waren Rene en Sammy (driver van andere helft van de groep) echt onwijs fanatiek en gingen we naar huis met meerdere leuke filmpjes.

Wil je mijn verslagen lezen over Chili? Neem dan hier een kijkje: