Blog

Wereldreis verslag

Wereldreis Verslag #2

Daar is die dan, wereldreis verslag #2. Afgelopen week eindigde in El Calafate en deze week reis ik verder richting El Chalten om te hiken. Daarna is het via een nachtje terug naar El Calafate tijd om door te reizen naar land nummer 2 van deze reis. Namelijk: Chili! Ik neem de bus de grens over en verblijf in Puerto Natales. Hier heb ik genoeg tijd om mij voor te bereiden op de trektocht die ik vanaf hier ga lopen. De O trek.

El Chalten

Vanaf El Calafate nam ik de bus die mij in een uur of 2,5 richting El Chalten bracht. Dit kleine dorp is echt het wandelparadijs van Argentijns Patagonië. Helaas regende het toen ik aankwam, maar hee. Gewoon regenkleding aan en op naar mijn hostel. Daar heb ik eerst vrij weinig gedaan, omdat het bleef regenen. Tegen een uur of 1 werd het droog en besloot ik om een korte trail te doen van een half uur. Dit werd de trail naar mirador Los Condores. Tenminste dat dacht ik. Het half uur duurde een behoorlijk stuk langer en uiteindelijk ben ik 2,5 uur onderweg geweest. Blijkbaar staat er op Maps.me 2x dezelfde naam en bleek die van mij niet te kloppen. Ach ja een mooie wandeling heb ik wel gehad.

Om je reis aangenamer te maken heb ik een aantal links voor je verzameld die je kunt gebruiken bij het boeken van je reis. Wat dacht je bijvoorbeeld van je vliegticket of busticket? Ook kan het fijn zijn om je overnachting al te boeken. Dat kan via Booking, Agoda of Hostelworld. Wil je een auto huren, dan raad ik dat aan bij SunnyCars te doen.

Op dag 2 besloot ik richting Laguna Torre te gaan. Een tocht van een uur of 6. Ik besloot al voor 8 uur op pad te gaan, om zo min mogelijk mensen om mij heen te hebben. Dit meer is 1 van de highlights van El Chalten en dus ook flink druk. Nu sneeuwde het de eerste 2 uur en aan de sneeuw te zien was er nog niemand voor mij geweest. Best bijzonder ook zo’n hike door de sneeuw. Laguna Torre was echt prachtig. Het uitzicht was iets minder door de sneeuw, maar het meer en de ijsschotsen die daarin drijven waren echt bijzonder om te zien. Vervolgens ben ik ook nog verder gelopen richting het uitzichtpunt bij de gletsjer. Zware klim maar mirador Augusti was het zeker waard!

Dag 3 was een beetje een jammere. Ik had van te voren besloten dat dit de dag zou zijn om de hike naar Laguna de Los Tres te doen. Dit is DE hike die je in El Chalten doet en geeft uitzicht op de Fitz Roy. De beroemde berg van bijvoorbeeld het Patagonia logo. Helaas kwam ik er via een Facebook groep achter dat de hike nog minimaal een week gesloten zou blijven. Tsja daar baalde ik wel even flink van, maar kun je niet echt iets aan veranderen. Daarom ben ik maar een deel gaan doen, naar Laguna Capri. Daar kon je nog wel komen, maar ik kwam in een sneeuwstorm terecht en had dus 0 uitzicht.

Tussenstop El Calafate

El Chaoten was mooi, maar helaas iets minder dan ik ervan verwacht had en dat kwam volledig door het weer. Helaas kon ik niet echt langer blijven, want de O trek had ik in juni al moeten vastleggen. Daarom pakte ik de bus terug naar El Calafate voor nog een nachtje door. De dag erop nam ik de bus naar Puerto Natales. Een flinke rit met een lange tussenstop bij de grens. In Chili zijn ze namelijk echt heel streng qua eten en dus werd alles gecontroleerd.

Op naar Chili: Puerto Natales

In Chili verblijf ik 2 dagen in Puerto Natales. Hier heb ik wat tijd om voor te bereiden voor de O trek die ik ga lopen. Deze trek is in het Torres del Paine national park en ligt ongeveer op 2 uur rijden vanaf Puerto Natales. Het belangrijkste om te regelen is vooral eten. Helaas blijkt dit niet al te makkelijk te zijn. Je hebt wel een supermarkt, maar heel veel keuze in lichtgewicht maaltijden zijn er niet te vinden. Vooraf was ik van plan om daarnaast ook Freeze Dried eten mee te nemen. Alleen Is de keuze hierin wel erg beperkt. De zakjes kosten ongeveer 9 euro per stuk en hebben daarnaast maar 400 calorieën. Veel te weinig dus, daarom besluit ik maar gewoon ander eten mee te nemen.

Om je reis daarnaast aangenamer te maken vind je op deze en op deze plek twee aanbieders van tours die ik regelmatig gebruik. Als laatste zorg ik er meestal voor dat ik een e-sim regel. Super handig om toch online te blijven. (Bij een aankoop via de links ontvang ik een kleine commissie).

Verder heb ik een tijd besteed aan de zoektocht naar een stove. Dit was echt best lastig, want de meeste shops in Puerto Natales verkopen alleen de dure merken en om nou 80 euro uit te gaan geven aan een brander vind ik behoorlijk overdreven. Gelukkig vonden we op het einde nog een winkeltje met wat meer benodigdheden in plaats van alleen maar dure kleding. In de avond was het vervolgens tijd om mijn rugzak in te pakken. Ik laat namelijk een deel achter in mijn hostel.

Dat was alweer het wereldreis verslag #2. Volgende keer komt het verslag van de O trek! Heb je het wereldreis verslag #1 nog niet gelezen, dan vind je die hier.

Wil je mijn verslagen lezen over mijn wereldreis? Neem dan hier een kijkje: