Blog

wereldreis verslag

Wereldreis Verslag #6

Jeeej daar is de het volgende wereldreis verslag alweer. Dit keer verbleef ik de hele tijd op de Galapagos eilanden en ik bezocht hier alle 4 bewoonde eilanden. In totaal verbleef ik hier 18 dagen en in die tijd kon ik alle eilanden heel goed verkennen. Benieuwd naar wat ik allemaal gedaan heb en hoe ik mijn verblijf op de Galapagos eilanden heb ervaren lees je in wereldreis verslag #6.

Vliegen naar Santa Cruz

Mijn vlucht vertrok rond een uur of 12 vanaf Guayaquil Airport. Dit was nog best even stressen, want mijn nachtbus had vertraging en ik kon de pinautomaat op het busstation niet vinden. Gelukkig bleek ik nog ruim op tijd te zijn. De vlucht naar Baltra duurde 2,5 uur en je ging ook nog een uur terug in tijd. Baltra is het eiland waar je aankomt, maar hier is verder niks. Daarom word je vanaf het vliegveld met de shuttlebus naar een pier gelegd waar je vervolgens met de boot een minuut of 5 doet over de oversteek. Vervolgens pak je de bus die je in 45 minuten naar Puerto Ayora brengt. Dit is de stad van Santa Cruz waar eigenlijk de meesten dingen zijn.

Om je reis aangenamer te maken heb ik een aantal links voor je verzameld die je kunt gebruiken bij het boeken van je reis. Wat dacht je bijvoorbeeld van je vliegticket of busticket? Ook kan het fijn zijn om je overnachting al te boeken. Dat kan via Booking, Agoda of Hostelworld. Wil je een auto huren, dan raad ik dat aan bij SunnyCars te doen.

Omdat ik niet meteen een ferry kon nemen, moest ik op Santa Cruz 1 nachtje verblijven. Ik ben hier meteen op pad geweest om alles een beetje te verkennen. Zo vond ik bij de pier een supermarkt. Heel fijn! Overal heb je wel minimarkets, maar dingen zijn bijna nooit geprijsd. Heel irritant om telkens alles te moeten vragen. Bij deze supermarkt stonden de prijzen er gewoon op. Ik bezocht daarnaast de pier waar ik al wat zeeleeuwen zag zwemmen. De eerste dieren (vanuit de bus zagen we overigens ook landschildpadden).

Ook vond ik het straatje waar alle goedkope restaurants zaten en at hier dan ook. Menu del Dia voor 5 dollar is best prima toch? Hiervoor kreeg je een soepje vooraf, een fruitjufice en een hoofdgerecht. De meeste gerechten zijn vis uiteraard, maar dat lus ik niet. Daarom koos ik voor vlees. Dit was echt meer dan prima en werd geserveerd met linzen, rijst en patat. Aanrader om een keer te doen!

Een misselijkmakende overtocht naar Isla Isabela

De volgende dag vertrok ik naar Isla Isabela. Je neemt hiervoor een ferry van ongeveer 2 uur. Al in de watertaxi naar de boot voelde ik mij niet lekker en dat bleek een voorbode. Ik voelde mij namelijk de hele bootrit echt onwijs misselijk en moest aan het einde dan ook overgeven. Gelukkig hadden ze vooraf al zakjes uitgedeeld. Op Isabela kwam ik rond 9 aan en heb dus de eerste dag al het strand kunnen bekijken. De tweede dag ging ik naar Concha de Perla en zag ik zo onwijs veel dieren. Dit is DE snorkelspot en ik zag hier haaien, schildpadden, zeeleeuwen, roggen en daarnaast een pinguïn. Te vet!

De dagen erna verkende ik verschillende plekken van het eiland. Zo wandelde ik bijvoorbeeld naar Wall of Tears en onderweg zag ik meerdere mega grote landschildpadden. Ook bracht ik een bezoekje aan play d’amor waar superveel iguanas liggen te zonnen. Isla Isabela was echt 1 grote dierentuin en ik heb mij dan ook zeker vermaak. Ook vierde ik kerst op dit eiland, al merkte ik dat weinig. Het voelt toch anders, kerst bij warme temperaturen en als je in je eentje bent. Ach gelukkig vierde ik in Nederland ook geen kerst, dus dat scheelt.

Weer terug naar Santa Cruz

Vanaf Isla Isabela vertrok ik weer terug richting Santa Cruz. Alle Ferries moeten via die eiland en dus leek het mij een goed plan om hier een aantal dagen te verblijven. Ook kon ik zo oud en nieuw hier vieren. Santa Cruz is het drukste eiland dus dat leek mij wel de beste plek hiervoor. Op Santa Cruz heb ik niet heel veel gedaan. Ik verblijf langer op de Galapagos dan nodig, maar dat ik om twee redenen. De eerste is dat ik behoefte heb aan wat uit te rusten. De afgelopen weken heb ik onwijs veel kilometers afgelegd en ik merk dat ik best wel moe ben. Daarnaast waren vliegtickets ook een stuk goedkoper als ik langer bleef.

Zoals gezegd kwam ik vooral om uit te rusten en dat heb ik op Santa Cruz zeker gedaan. Dit eiland heeft de minste dingen om te doen en ik wou graag alleen gaan voor de gratis dingen. Zo bezocht ik onder andere Tortuga Bay waar ik stingrays zag en hamerhaaien. Echt onwijs vet! Veel dagen heb ik ook alleen een stuk gewandeld en verder niks, maar daar had ik ook even behoefte aan. Ook vierde ik hier oud en nieuw met de meiden van mijn slaapzaal. Dit was prima, maar niet heel bijzonder. Het was echt een aparte sfeer en er werd vooral lounchmuziek gedraaid. Na 12 ging er vuurwerk af en toen gingen de meeste al naar huis.

Ik kan dus zeggen dat ik oud en nieuw heb gevierd op de Galapagos, maar of het een aanrader is? Mwah nee. Overigens is het wel vet om te kunnen zeggen dat je tijdens de jaarwisseling tussen de zeeleeuwen stond. Overigens had deze dag ook nog een Nederlands tintje, want ik las in een groepsapp dat iemand oliebollen had. Deze ben ik dan ook meteen gaan halen!

De afsluiter op San Cristobal

Vanaf Santa Cruz nam ik de ferry naar het laatste eilanden: San Cristobal. Weer een heel ander eiland, en totaal andere sfeer. Ook al zijn deze eilanden zo dicht bij elkaar, ze voelen toch heel anders aan. San Cristobal heeft de grootste hoeveelheid zeeleeuwen en die zag je dan ook echt overal. Ook heeft dit eiland in tegenstelling tot de andere een paar mooie hikingtrails. Liefhebber als ik ben heb ik die dan ook gedaan.

Om je reis daarnaast aangenamer te maken vind je op deze en op deze plek twee aanbieders van tours die ik regelmatig gebruik. Als laatste zorg ik er meestal voor dat ik een e-sim regel. Super handig om toch online te blijven. (Bij een aankoop via de links ontvang ik een kleine commissie).

Op San Cristobal heb ik wat meer de activiteiten weer opgepakt. Er zijn hier veel gratis dingen te doen en ik ging onder andere naar La Loberia, Tijeretas en playa Baquerizo. Eigenlijk iedere dag koos ik voor 1 activiteit en dan was ik in de middag vrij. Ook wel lekker, want in de middag bleef ik liever uit de zon. Het was echt onwijs warm namelijk! In de middag ging ik vaak een kort rondje doen, deed ik boodschappen en werkte ik aan deze website. Zo ging ik onder andere bezig met affiliatie links, die mij een klein percentage geven over alle uitgaven die je via deze links doet. Ook schreef ik meerdere nieuwe artikelen. Ook over de Galapagos eilanden. Deze verschijnen de komende tijd.

Door!

Vanaf San Cristobal pakte ik het vliegtuig naar Quito. Het is namelijk tijd om het vaste land van Ecuador te gaan verkennen! Dit verliep toch even wat anders maar teveel voor nu, dus dat komt in het volgende wereldreis verslag!

Wil je mijn verslagen lezen over mijn wereldreis? Neem dan hier een kijkje:

Comments

• Conny
    januari 24, 2024

Wat een belevenis Leoni
    Zo gaaf wat je allemaal beleefd en doet en ons laat mee genieten