Blog

verslag van de Kungsleden

Verslag van de Kungsleden

Begin September deed ik iets wat ik al jaren wou, namelijk het lopen van een deel van de Kungsleden in Zweden. Een trektocht met wildkamperen, alles op je rug meenemen en geen telefoonbereik. Best wel spannend en pas dit jaar durfde ik het aan. Ik liep van Abisko naar Nikkaluokta en het waren 6 bijzondere dagen. Het ging beter dan verwacht en ook vond ik het minder spannend dan ik van de voren dacht. Op Instagram heb ik een verslag van de Kungsleden gedaan van iedere dag, maar ik vind het ook leuk om alles hier nog een keer te delen. Daarom bij deze mijn verslag van de Kungsleden.

Dag 1: Abisko – Abiskojaure 15 km

De start begin vanochtend in Kiruna. Vanaf hier pakte ik de gratis shuttlebus richting het treinstation om daarna meteen de trein richting Abisko te pakken. Helaas. Die had minstens een uur vertraging en n local zei zelfs 3 uur… pfffff. Gelukkig bleef het bij een uur en na een uur durende treinrit kwam ik bij het Abisko Turiststation aan. Vanaf hier begint dan echt de route. Het plan is om vandaag ongeveer 15/16 km te lopen. Je hebt namelijk 2 keuzes: of bij de hut Abiskojaure overnachten of nog een km of 2 verder lopen, want de eerste dag is de enige dag waarbij je door een gebied loopt waar je niet mag wildkamperen (Abisko National Park).

Om je reis aangenamer te maken heb ik een aantal links voor je verzameld die je kunt gebruiken bij het boeken van je reis. Wat dacht je bijvoorbeeld van je vliegticket of busticket? Ook kan het fijn zijn om je overnachting al te boeken. Dat kan via Booking, Agoda of Hostelworld. Wil je een auto huren, dan raad ik dat aan bij SunnyCars te doen.

Ik zag op de kaart dat net buiten het park er een toilet stond en daar in de buurt kamperen leek mij wel handig voor de eerste nacht. De route was gelukkig makkelijk te volgen en al meteen echt heel mooi met prachtige rivieren en de typische stukken met planken. Wel kom ik op deze dag veel mensen tegen, het is een populaire plek voor een dayhike. Bij de toilet aangekomen begon het net te regenen. Dus snel m’n tentje opgezet en erin gedoken.. Zag wel al meer tenten daar staan. Toch wel fijn voor een eerste nacht. Ik heb even staan praten met John een Engelse man die omgekeerd liep en zag de Duitse jongens er ook staan die in dezelfde trein zaten. Gelukkig stopte het regen snel en kon der gekookt worden. Wel was ik best wel moe en dook daarom vroeg mijn tent in.. Waar ik best wel lekker heb geslapen 😁

Dag 2: Abiskojaure – Alesjaure 22 km

Vandaag had ik mijn wekker niet gezet en alles rustig aan gedaan. Daarom vertrok ik pas rond half 10 voor dag 2. Ik voelde mij eigenlijk best wel fit en het lopen ging erg lekker. Het eerste stuk was het wel erg druk (ongeveer ieder kwartier kwam je iemand tegen). Er lagen ook veel stenen wat het lopen wel wat moeilijker maakte. Heb ook niet de meest stevige (wel comfortabele) schoenen. Je liep veel op en af en na een uur of 2 lopen kreeg je opeens uitzicht over prachtige meren. Echt hoe ontzettend mooi is het hier! Mijn lunchpauze was dan ook met dit geweldige uitzicht.

Vandaag stond er 22 km op het programma. Het ging echt heel goed tot een km of 18 en daarna begonnen m’n enkels de stenen wel een beetje te haten.

Gelukkig zag ik de hut op een gegeven moment liggen, helaas stond er niet veel later een bordje met 3 km. Pffff dacht dat ik er bijna was… Bij de hut van Alesjaure sprak ik Nederlanders die aangaven dat over de brug prachtige kampeerplekken waren. Zo stond ik dus met m’n tentje vlak naast de rivier met een prachtig uitzicht. En kon ik lekker vroeg weer m’n bedje induiken.

Dag 3: Alesjaure – Salka 24 km

Na een goede nacht was het vandaag tijd voor een lange dag. 24 km maar liefst en ook nog eens de zwaarste etappe, want je moest over de Tjakta pas.

Ik besloot al op tijd op pad te gaan en dus was alles voor 8 uur al ready. Het zou een mooie dag worden, dus tijd voor kilometers. Het eerste deel was echt erg mooi. Hele tijd een mooi herfst gekleurde omgeving, wat bergen erom heen en je kon weer kilometers voor je kijken. Ook was het super rustig 😁

Omdat het lopen zo lekker liep ging ik als n speer en al vrij snel kwam ik in de buurt van de Tsjakta hut. Vanaf hier was het nog wel een paar km naar de pas. Ik sprak een jongen en die zei dat t wel erg veel stenen was..

Dat heb ik geweten. Wat een drama was dit stuk. Gewoon stukken geen pad en van rots naar rots moeten stappen. Ik zat er best wel doorheen en ook kreeg ik bijna een hongerklop. Gelukkig merk ik dat ik mentaal behoorlijk mijzelf kan pushen en kwam ik boven aan de pas. Vanaf hier ging het naar beneden en werden de paden beter. Wel kon ik nog steeds kilometers in de verte kijken en dit voor uren.

Mijn lichaam wou opgeven, maar mijn hoofd niet en dus moest ik maar doorgaan. Tot ik over een heuvel kwam en nog steeds niks in de verre omgeving. Ik liep de bocht om en: hut!!!! Ben nog nooit zo blij geweest. Opeens was daar de hut al op maar 200m. Bij de hut kocht ik daim chocola en ik checkte t weerbericht. Die was niet al te best, dus ik besloot m’n tent naast de hut op te zetten. Lekker rustig, maar in geval van nood makkelijk te bereiken.

Dag 4: Salka – Kebnekaise 26 km

Vandaag werd ik wakker met een hele natte backpack. Het had flink geregend en ik had weinig geslapen. Het weer bericht was daarnaast ook erg slecht voor de komende 2 dagen. Eigenlijk ging ik weg zonder plan. Of nouwja met 2. De eerste optie was 12 km lopen tot Singhi en daar overnachten. Optie 2 was doorlopen naar Kebnekaise en daar blijven. Ik besloot onderweg te kijken wat het weer deed. Ook vandaag ging het eerste deel erg makkelijk. Het was gelukkig ook bijna de hele tijd droog en zo was ik al snel een km of 8 verder. Ik ging een heuveltje over en opeens: rendieren! Wel 3! Helaas iets te ver weg, maar ik zag ze 😁

Na 9 km stond er een bordje. Singhi rechts, Kebnekaise rechtdoor. De normale route loopt via Singhi, maar dit was een bekende route die je kon nemen.

Daarom besloot ik ervoor te gaan, maar daar had ik wel spijt van. Opeens was de signalering weg en moest je maar hopen dat je goed liep. Ook begon het te regenen en te waaien en liep je op een gegeven moment boven op de berg zonder dat je wist of je goed zat.. hier had ik wel ff wat momentje dat ik dacht: fack waar ben ik aan begonnen. Vooral gefocust op schoen afdrukken en gaatjes van wandelstokken en zo langzaam door gelopen. Gelukkig kwam ik na 2 uur in de stress weer een bordje tegen.

Vanaf hier was het 1 rechten lijn naar Kebnekaise, maar dit was nog een flinke opgave. Het was mega drassig, dus had op een gegeven moment echt natte voeten.Ook zat ik er weer doorheen want het was nog zooo lang lopen. Plus ook hier was geen signalering meer (vanaf Singhi verlaat je de Kungsleden en zijn de rode aanwijzingen weg). Ik twijfelde heel erg tot ik op een gegeven moment een meisje met blauwe raincover voor mij zag (had al 2 uur niemand gezien) en nog mooier. Ik zag dat ze vlak langs rendieren moest. Bij deze rendieren keek ik mijn ogen uit en vond ik weer nieuwe motivatie om door te gaan. Gelukkig was het toen ook nog maar een uurtje en bij de berghut vak Kebnekaise kon ik gelukkig net het laatste bed boeken.

Even een nachtje goed slapen!

Dag 5: Kebnekaise 0 km

Wat ik vandaag gedaan heb? Helemaal niks! Doordat ik gisteren direct door gelopen ben naar Kebnekaise, heb ik een dag extra over. Mijn plan was om een dayhike te doen of zelfs de Kebnekaise te beklimmen, maar helaas. Het stormt, regent en er is weinig zicht. Daarom blijf ik deze dag maar in de buurt van de hut en probeer mij daar te vermaken

Dag 6: Kebnekaise – Nikkaluokta 19 km

Wat een nacht!!! Pfff daar lag ik dan in mijn tentje tijdens een zware storm. Ik denk dat ik uiteindelijk iets van 2 uur heb geslapen en de rest van de nacht lag ik te hopen dat mijn tent het hield. Niet voor herhaling vatbaar dit! Gelukkig kon ik op pad voor de laatste dag en al snel daalde je af en daardoor ging de wind een stuk meer liggen. De laatste dag was qua omgeving de minste. Je liep vooral in een bos en had eigenlijk alleen het meer als uitzicht. Deze dag viel mij sowieso zwaar. Door een paar nachten weinig slaap en toch lange dagen maken merkte ik dat mijn lichaam wel een beetje op was. De laatste paar kilometer liep ik achter een groepje strompelende jongens en zo voelde ik mijzelf ook.

Om je reis daarnaast aangenamer te maken vind je op deze en op deze plek twee aanbieders van tours die ik regelmatig gebruik. Als laatste zorg ik er meestal voor dat ik een e-sim regel. Super handig om toch online te blijven. (Bij een aankoop via de links ontvang ik een kleine commissie).

Gelukkig kwam ik rond een uur of 2 aan bij Nikkaluokta. Mijn eindpunt! Hier zit een Sami dorp met restaurant, dus daar ben ik eerst heen gegaan. Daarna moest ik besluiten of ik ging kamperen hier of de bus terug naar Kiruna zou pakken. Het werd het laatste. Ik was toe aan een normaal bed. Wel grappig, bij het eindpunt kwam ik de Duitse jongens weer tegen die ik de eerste dagen tegen kwam. In het hostel aangenomen heb ik even wat staan praten met een paar andere meiden die ook de Kungsleden hadden gelopen en daarna ben ik koortsig in slaap gevallen. Als ik nog een paar dagen door had gemoeten had ik dat prima gekund, maar nu gaf mijn lichaam een soort van op.

En dat was het dan, mijn Kungsleden verslag. Een onwijs toffe ervaring en ik ga nog zeker in de toekomst een andere trekking doen! Sterker nog, die is al geboekt. Ik ga namelijk begin november de O trekking in Patagonia lopen!

Wil je meer artikelen lezen over Zweden? Neem dan hier een kijkje: