Blog

Voorbereiding op de Kungsleden

Voorbereiding op de kungsleden: trainen

Zoals ik al in een eerdere blogpost vertelde, heb ik een aantal reisplannen gemaakt voor dit jaar. Eén daarvan is een week naar Zweeds Lapland om de Kungsleden te lopen. Helaas niet de hele tocht, maar wel een etappe. Ik kreeg een aantal vragen over wat de Kungsleden nou precies zijn en of ik ook wat meer ging delen over de voorbereiding. Dat ga ik zeker doen. Zo wil ik jullie meenemen met mijn inpaklijst, training maar ook reviews schrijven over de spullen die ik gebruikt heb. Vandaag het eerste deel van mijn voorbereiding op de Kungsleden. Namelijk hoe ga ik mij voorbereiden qua training?

INformatie over de Kungsleden

Voor iedereen die niet weet wat de Kungsleden is, een klein beetje vooraf informatie. De Kungsleden is een wandelpad dwars door Zweeds Lapland. Dit pad heeft een lengte van zo’n 420 km en wil je hem helemaal afleggen, dan ben je een maand bezig. Je loopt in dit gebied door één van de laatste natuurlijke wildernissen van Europa. Op sommige delen is er niks te vinden op een paar hutten na. Onderweg slaap je in hutten of kies je ervoor wild te kamperen. In Zweden geldt het alleman recht, dus je mag vrijwel overal wildkamperen. De meest bekende etappe is die van Abisko naar Nikkaluokta. Deze etappe is 110 kilometer lang en kun je in ongeveer een week lopen.

Om je reis aangenamer te maken heb ik een aantal links voor je verzameld die je kunt gebruiken bij het boeken van je reis. Wat dacht je bijvoorbeeld van je vliegticket of busticket? Ook kan het fijn zijn om je overnachting al te boeken. Dat kan via Booking, Agoda of Hostelworld. Wil je een auto huren, dan raad ik dat aan bij SunnyCars te doen.

Dit is ook de etappe die ik van plan ben om te doen. Ik zal starten in Abisko en hopelijk een week later finishen in Nikkaluokta. Onderweg wil ik ervoor kiezen te gaan wildkamperen. Dit betekend dat je al je gear mee moet nemen. Bijvoorbeeld een tent, slaapmatje en slaapzak. Uiteraard moet ook je eten mee.

zweden

Fysieke voorbereiding

De etappe van de Kungleden is dus niet zomaar iets. Ten eerste is het de afstand die je moet lopen over rotsachtige weggetjes. Maar dat niet alleen, ook kunnen de weersomstandigheden niet meehelpen. Tel daarbij op dat ik met mijn eigen gear ga lopen, dan maakt dit alles samen het toch een flinke uitdaging. Mij rugzak is niet super zwaar, maar ik neem toch wel van alles mee (tent, slaapzak eten enzovoort). Oftewel zeker iets waar je wel van te voor moet trainen. Maar hoe wil ik dit aanpakken?

Ten eerste loop ik gelukkig iedere dag al vrij veel. Ik werk bij een grote, bekende sportwinkel en maak flink wat meters. Daarnaast wandel ik ook nog regelmatig. Dit alles is alleen natuurlijk wel anders dan een trekking. Wat ik daarom wil gaan doen, is eerst mijn conditie gaan verbeteren. Ik wil vanaf nu een keer of 3-4 per week gaan hardlopen en dit opbouwen in aantal kilometers. Niet zo heel lang geleden ben ik gestopt met Crossfit, dus ik heb nog steeds wel een goede basis. Daarnaast wil ik ook meer gaan wandelen en vooral gaan wandelen met een rugzak. Eerst nog niet de rugzak die ik op reis meeneem, maar ik begin met een lichtere met vooral water en eten bij mij. Eerst namelijk maar eens zonder te zware bepakking richting de 20 kilometer kunnen lopen.

Om je reis daarnaast aangenamer te maken vind je op deze en op deze plek twee aanbieders van tours die ik regelmatig gebruik. Als laatste zorg ik er meestal voor dat ik een e-sim regel. Super handig om toch online te blijven. (Bij een aankoop via de links ontvang ik een kleine commissie).

Daarnaast wil ik graag een aantal korte hikes doen als voorbereiding. Bijvoorbeeld volgende week (als het weer het toelaat) wil ik een etappe van het Pieterpad gaan lopen. Ik kies voor Zuid Limburg, omdat je hier ook meer hoogteverschil hebt. Mijn keuze is gevallen op de etappe van Sittard naar Valkenburg. Dit is een etappe van 22 kilometer. Ik heb tot nu toe nog niet heel specifiek getraind, dus ik hoop deze op mijn basisconditie te kunnen lopen. Gelukkig heb ik de hele dag de tijd. Daarnaast wil ik in mei richting het Mullerthal gaan in Luxemburg voor 1 van de Mullerthal trail routes. Welke het wordt moet ik nog even kijken, maar ik wil in ieder geval 2 dagen op pad. Mijn tent laat ik op de camping staan, dus ook hier is het vooral wat kleding, eten en water meenemen. Als laatste ga ik eind juni richting de Dolomieten. Hier wil ik mijn campingspullen goed gaan testen en vooral veel mooie daghikes gaan doen. Daarna denk ik dat ik er klaar voor ben.

Heb jij eventueel nog goede tips over een voorbereiding op de Kungsleden of heb je leuke dingen over mijn bestemmingen, laat ze dan vooral in een reactie achter!

Wil je meer artikelen lezen over Zweden? Neem dan hier een kijkje:

Post a Comment

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit sed.

Follow us on