Blog

Nachtbussen in Zuid-Amerika

Nachtbussen in Zuid-Amerika

Tijdens een reis door dit continent ontkom je er bijna niet aan, nachtbussen! Nachtbussen in Zuid-Amerika zijn namelijk de perfecte manier om dit continent te verkennen. Afstanden zijn lang namelijk en een normale bus is niet aan te raden. Zelf deed ik een groot deel van Chili, Bolivia en Peru met de nachtbussen en heb dus veel ervaringen met het nemen van nachtbussen in Zuid-Amerika. Omdat ik zelf niet mega veel informatie van te voren kon vinden, bedacht ik dat het een goed plan was om mijn ervaring met deze nachtbussen te delen met mensen die misschien binnenkort wel nachtbussen in Zuid-Amerika gaan nemen.

728*90

Waarom nachtbus?

De eerste vraag is natuurlijk: Waarom zou je nachtbussen in Zuid-Amerika nemen? Eigenlijk doe je dit vooral door de lange afstanden. Uiteraard kun je vliegen tussendoor, maar het lijkt mij niet dat je iedere paar dagen in het vliegtuig wilt zitten. Dit is niet leuk en niet goed voor het milieu. Daarom zou ik zelf kiezen voor heel af en toe een vlucht als het echt lastig is om er te komen. Bijvoorbeeld in Patagonië, maar ook van Ecuador naar Colombia is een goede optie. Bussen kunnen, maar dan wel overdag. Er vinden regelmatig overvallen plaats en dit gebied is rood qua reisadvies.

Een nachtbus is daarnaast echt een stuk goedkoper dan een vlucht. Vaak zit je tussen de 2 en 3 tientjes en meestal kun je daar geen vlucht voor boeken inclusief bagage. Wat daarnaast fijn is aan een nachtbus in tegenstelling tot een dagbus, is dat de tijd veel sneller voorbij gaat. Je kunt prima slapen in de bus en zo ben je opeens al op je volgende bestemming. Helaas is dit niet voor iedereen weggelegd, maar dit vergt ook vooral wat training. Zodra je meerdere nachtbussen hebt genomen gaat dit vanzelf beter. Ook bespaar je hiermee een overnachting uit. Vooral handig als je op een kleiner budget reist.

Nachtbussen in Zuid-Amerika

Hoe boeken?

Een nachtbus kun je op verschillende manier boeken. De meeste mensen zullen ervoor kiezen om naar het busstation te gaan en daar een ticket te kopen bij 1 van de balies. Meestal zijn er veel verschillende bedrijven die dezelfde bestemming aanbieden, dus kijk en vraag vooral even rond en maak daarna een keuze. Je kiest ook meteen voor welke klasse je wilt gaan en mag daarna een stoel aanwijzen. Dit mag je dus zelf bepalen. Meestal kun je gewoon een uur of 2 van te voren naar het busstation gaan en nog boeken, maar dit is niet altijd aan te raden. Beter ga je een dag van te voren heen en boek je alvast je ticket. Zo weet je zeker dat je een plekje hebt.

Een andere optie is het online boeken. Dit wordt steeds populairder in Zuid-Amerika en veel bussen kun je dan ook online boeken (Ecuador is een uitzondering). Een website die ik zelf veel heb gebruikt is Busbud. Een betrouwbare website met veel bestemmingen. Prijzen zijn iets duurder dan ter plekke, maar vaak was dit echt maar een euro ofzo. Zelf heb ik hier heel veel gebruik van gemaakt, omdat ik graag wou weten waar ik aan toe was. In Peru heb je daarnaast ook nog Cruz del Sur waar je rechtstreeks bij kunt boeken. Dit is 1 van de beste maatschappijen van het land. Ook kun je daar gebruik maken van de website Redbus. Dit deed ik en is prima bevallen.

Als je online boekt dan krijg je digitaal ticket. Meestal is dat voldoende en hoef je niks meer te doen. Alleen in Bolivia moest ik telkens van te voren langs de balie gaan en mijn voucher omwisselen voor een fysiek ticket. Wel heb je uiteraard al je zitplek. Bij Redbus moest dit overigens ook.

Verschillende klasses

Waar je met gewone bussen vaak niet heel veel opties hebt om uit te kiezen, is dit in nachtbussen wel het geval. Bussen hebben vaak 2 verschillende soorten stoelen. Onder vaak de duurdere en boven de goedkopere. Ook heb je verschillende soorten bussen met bijvoorbeeld nog luxere stoelen of simpelere. Soms is het lastig om uit te vinden wat voor soort klasse je nou moet boeken. Vaak ook omdat er verschillende termen door elkaar gebruikt worden. Mocht je alleen reizen, dan zou ik ervoor kiezen om op tijd te boeken. De meeste bussen hebben namelijk 2 stoelen aan de linkerkant en 1 aan de rechterkant. Die stoel alleen is toch wel heel fijn ’s nachts.

Qua klasses heb je vaak de keuze uit 140, 160 of 180 graden. Dit is hoever de stoel naar achter kan gaan. Uiteraard betaal je voor de duurdere klasses iets meer, maar veel mensen vinden het dit wel waard. De termen die vaak gebruikt worden zijn Cama en Semi Cama. De 180 graden bedden zijn vaak alleen te vinden in Exclusive bussen. De Cama en Semi Cama bedden zijn doorgaans beide in 1 bus te vinden. Zoals gezegd zijn de betere stoelen beneden en dit zijn dan ook vaak de 160 graden stoelen. Bij het kopen van een busticket vraag je dan naar de Cama zitplekken. Vind je 140 graden genoeg, dan kun je vragen naar de Semi Cama plekken en zit je vaak bovenin de bus.

Nachtbussen in Zuid-Amerika

Extra tips

Een aantal extra tips om het nemen van nachtbussen in Zuid-Amerika fijner te laten verlopen. De eerste is wat mij betreft het dragen van comfortabele kleding. Je kunt uiteraard liggen, maar de ruimte is niet enorm groot en je ligt uiteraard niet zoals je in een bed ligt. Geen probleem, maar dan is het wel fijn om kleding te dragen waar je makkelijk in kunt slapen. Zorg wel voor wat warmere kleding en laagjes. Meestal is het namelijk niet al te warm in de bus, maar ik ben ook wel eens een bus tegengekomen waarin het bloedheet was. Toen was het fijn dat ik even een vest uit kon doen.

Een volgende tips is het meenemen van een slaapzak. Ik kreeg deze tip onderweg en heb het meteen zelf geprobeerd. En ik moet zeggen: het is echt een aanrader. Je hebt het meteen minder koud, maar het slaapt vooral beter. Waarom? Geen idee maar ik denk zelf dat het komt omdat het meer aanvoelt alsof je op je eigen plekje ligt te slapen. Mocht je nou geen slaapzak hebben, dan kan het meenemen van een dekentje uiteraard ook. Zelf heb ik ook altijd een sarong bij mij. Deze doek is multifunctioneel en dient dus onder andere als dekentje in de bus.

Neem voldoende eten mee. Sommige bussen maken een tussenstop, maar hier kun je niet vanuit gaan. Soms is de tussenstop zelfs maar een paar minuten en zou ik zelf het risico niet lopen om eruit te gaan en opzoek te gaan naar eten. In Chili zat ik 24 uur in een bus en ik denk dat de langste tussenstop 10 minuten was. Ze zeggen alleen niks, dus je moet zelf vragen hoe of wat. Daarom neem ik zelf altijd gewoon voldoende eten en drinken mee. In Peru had ik een aantal keer ook een zakje met een flesje water en wat koekjes. Dat was een leuke verrassing.

Zorg voor wc papier. Als je in een nachtbus zit is de kans groot dat je onderweg naar het toilet moet. Geen probleem, dat kan gewoon. Er is alleen eigenlijk nooit wc papier aanwezig dus neem deze vooral zelf mee. Ook is het handig om bij een korte stop snel te gaan. Rijdend naar het toilet gaan betekende voor mij namelijk meteen misselijk zijn daarna. Tip voor de mensen die beneden zitten. De deur kan gewoon open door er tegen aan te duwen. De meeste locals zaten de hele tijd aan het slot te draaien en kregen de deur niet open. De deur zit normaal nooit op slot en gewoon kracht zetten is genoeg. (de deur naar tussen gangetje en zitgedeelte uiteraard).

Veiligheid

Zelf heb ik alle nachtbussen in Zuid-Amerika als erg veilig ervaren. Meestal rijden er 2 chauffeurs die onderweg afwisselen. De wegen zijn vaak behoorlijk goed en slapen gaat daardoor prima. Wel kies ik er altijd voor om mijn backpack in een flightbag te doen en dan op slot te doen. Mijn dagrugzak stap ik altijd onder de beenleuning, zo kan er niemand bij. Let wel een beetje op in Ecuador, want daar schijnen onwijs veel overvallen in bussen voor te komen. Daar wordt vooral aan geraden om je dagrugzak de hele reis op schoot te houden. Luister niet naar mensen die zeggen dat dat niet mag, want dit zijn juist de overvallers. Een tas op schoot mag altijd.

De enige nachtbus die ik niet zo fijn vond was die naar Rurrenabaque in de Amazone van Bolivia. Vooraf las ik namelijk dat dit mega oude bussen zijn en dat de route niet veilig is. Toen ging ik ook nog een Googlen en zag ik twee nieuwsartikelen van dezelfde busmaatschappij dat er een bus van de afgrond was gegaan met veel doden tot gevolg. Wel een paar jaar geleden, maar moet zeggen dat ik getwijfeld heb om daardoor de Amazone over te slaan. Achteraf is het prima verlopen. Ja de bussen zijn mega oud en niet schoon, maar er werd erg rustig gereden. Plus de weg is ook wel opgeknapt en veiliger geworden.

Weten welke plekken ik aandeed met de nachtbus? Neem dan hier een kijkje:

Post a Comment

Follow us on