Blog

Perito Moreno Gletsjer

Wereldreis verslag #1

Eindelijk was het zover. Na bijna 3 kwart jaar van voorbereiden en naar uitkijken vertrok ik 17 oktober dan eindelijk op mijn wereldreis. Al eerder vertelde ik je over mijn plannen en het eerste deel daarvan is al gelukt. Omdat ik best veel beleef en ik weet dat er een aantal mensen zijn die het leuk vinden om alles te volgen, maak ik regelmatig een wereldreis verslag. Dit keer heb ik op een rijtje gezet wat ik de eerste 10 dagen allemaal heb gedaan. En dit was echt veel kan ik vooraf al zeggen! Bij deze dus mijn wereldreis verslag #1.

Start Buenos Aires

Vanaf Amsterdam vloog ik via Toronto en Sao Paolo naar Buenos Aires. Een mega lange reis en halverwege de middag van dag 2 kwam ik dan eindelijk aan in Buenos Aires. Hier moest ik nog even wachten op de airport bus en was het daarna tijd om richting het centrum te gaan. Net het busstation uit kwam ik eigelijk meteen al terecht in een demonstratie voor de verkiezingen. Oh jee! Ik met al mijn spullen en dan in zo’n mega drukke menigte met roepende mensen en een drumband. Gelukkig viel het mee en was ik er al snel doorheen. Op naar de Western Union. Hoe dat allemaal zit is een lang verhaal en komt binnenkort een los artikel over, maar geld hier afhalen zorgt ervoor dat alles 3x zo goedkoop wordt. Top dus! (voor de toerist).

Om je reis aangenamer te maken heb ik een aantal links voor je verzameld die je kunt gebruiken bij het boeken van je reis. Wat dacht je bijvoorbeeld van je vliegticket of busticket? Ook kan het fijn zijn om je overnachting al te boeken. Dat kan via Booking, Agoda of Hostelworld. Wil je een auto huren, dan raad ik dat aan bij SunnyCars te doen.

Na geld afgehaald te hebben was het tijd om richting mijn hostel te gaan. Op de kaart zag het er niet ver uit, maar dat viel toch tegen. Al kwam dat denk ik ook omdat ik erg moe was. Gelukkig is Buenos Aires behoorlijk makkelijk qua de weg vinden. Alles is gewoon in een raster. Oftewel lange straten en daar weer straten dwars op. Heb je eenmaal de goede straat dan is het rechtdoor lopen. Ook heeft ieder stukje tussen 2 wegen een eigen nummer. Oftewel het eerste blok was 1-100, het tweede blok 100-200 enzovoort. Makkelijk te tellen dus hoeveel blokken je nog moet. Het hostel is een net hostel, maar wel 1 waar veel mensen aan het werk zijn. Gezelligheid is er dus niet echt.

Buenos Aires verkennen.

De rest van dag 1 doe ik niks meer. Op dag 2 is het tijd om Buenos Aires te verkennen. Ik besluit om eerst richting de begraafplaats te lopen (recoleta). Dit is erg bijzonder om te zien en ik loop daar dus ook wel een tijdje rond. Daarna besluit ik door te lopen richting Palermo. Achteraf heb ik hier mega spijt van, want mijn linkerheup begint zeer te doen, ik voel blaren komen en door mijn heup begeeft ook mijn rechterknie het. Top, want ik moet nog echt een flink stuk. Met heel veel kleine pauzes op bankje kom ik uiteindelijk aan bij Plaza de Mayo. Hier hou ik wat langer pauze voor ik opzoek ga naar eten. Dit doe ik uiteindelijk bij de San Telmo indoormarkt.

Op dag 2 kan ik niet te veel doen, mijn heup en voeten doen nog steeds zeer en ik besluit om richting het Reserva Ecologica te lopen. Hier zie ik een slang staan op een bord en schiet meteen een beetje in de stress. Gelukkig kom ik niks tegen. Na een wandeling in dit natuurgebied neem ik wat te eten bij 1 van de straatstalletjes. Mijn eerste Churipan. Daarna loop ik terug naar mijn hostel en eet in de avond weer bij de gezellig indoormarkt.

Puerto Madryn

Na Buenos Aires neem ik het vliegtuig naar Trelew en vanaf daar de shuttle naar Puerto Madryn. Helaas is dit bijna niet te doen met de bus (meer dan 20 uur) en dus kies ik voor het vliegtuig. In Puerto Madryn kom ik in een hostel met een eigenaar die geen woord engels spreekt. Oh shit! Best lastig communiceren dus. Ook is er een groep met fransen en vind ik niet echt aansluiting de eerste dagen. Gelukkig ben ik wel de hele dag weg. Ik doe namelijk 2 dagen tours, want je hebt hier bijzondere dieren die je kunt zien.

De volgende dag wordt ik op tijd opgehaald voor een dagtour naar Península Valdés. Hier schiereiland naast Puerto Madryn. Ik ben de enige engels sprekende en dus krijg ik een privé uitleg in het engels, nadat ze de rest het in het Spaans heeft uitgelegd. Het is een uur of 2 rijden over grotendeels grindwegen, maar dan komen we aan in Puerto Piramides. Hier stappen we op de boot voor een walvissafari. Echt een ervaring die ik nooit meer vergeet. Al na een minuut of 10 zien we de eerste walvis met kalf en daarna kunnen we bijna een uur lang hiervan genieten. Ze zijn ook echt ongelofelijk dichtbij. Helaas begin ik mij na een tijd wel erg misselijk te voelen. Waarschijnlijk omdat we ronddobberen en omdat je toch de hele tijd scheef moet zitten.

Na de boottocht is het tijd om verder te rijden naar Caleta Valdes. Hier hebben we 1,5 uur de tijd om rond te wandelen en te genieten van de zeeolifanten die hier op het strand leven. Een prachtig gezicht, al had ik verwacht dat er veel meer zouden zijn. Later las ik dit bericht en dit verklaarde helaas veel. Na deze wandeling maken we nog 2 stops. 1 bij een kleine pinguïn kolonie en 1 bij het museum. Vervolgens komen we tegen een uur of 8 weer aan in Puerto Madryn. Oh btw we zagen onderweg ook nog veel wildlife. Bijvoorbeeld meerdere guanacos en Mara’s.

Punta Tombo

Mensen die mij kennen weten dat ik enorm van natuur en dieren hou en minder van grote steden. Daardoor komen er vooral dieren en natuur voor in de wereldreis verslag. Op de tweede dag in Puerto Madryn deed ik weer een tour en ging ik richting Punta Tombo, Hier leeft een onwijs grote pinguïn kolonie. Op dit moment zijn ze hun eieren aan het uitbroeden en zijn ze niet heel actief, maar overal zie je ze staan of liggen. Af en toe beginnen ze wat lawaai te maken (ze klinken als een ezel die balkt), maar verder staan ze vooral. Ook lopen er af en toe wat rond en steken ze ook gerust het pad over. Bij het viewpoint hadden we mooi uitzicht op het strand. Pinguins kunnen onwijs goed zwemmen en het was dan ook heel gaaf om te zien hoe ze een duik namen.

Om je reis daarnaast aangenamer te maken vind je op deze en op deze plek twee aanbieders van tours die ik regelmatig gebruik. Als laatste zorg ik er meestal voor dat ik een e-sim regel. Super handig om toch online te blijven. (Bij een aankoop via de links ontvang ik een kleine commissie).

En door..

Na Puerto Madryn was het tijd voor weer de volgende vlucht. Gelukkig de laatste in Argentinië, want vliegen is niet heel goed natuurlijk, maar dit land is echt enorm. Ik vloog richting El Calafate en deed daar de volgende dag een tour richting de Perito Moreno gletsjer. Eerst reden we met de bus richting een restaurant en vanaf daar kon je een boardwalk maken. Je liep zo echt behoorlijk dicht bij de gletsjer en dit was al enorm gaaf. Daarna gingen we verder en maakte we een korte boottocht. Dit was eigenlijk nog veel vetter om te zien. Zo enorm groot en machtig en zo mooi ook.

Maar daarna was het tijd voor het hoogtepunt van deze dag. We liepen een heel stuk richting de gletsjer om vervolgens crampons aan te krijgen. Hiermee gingen we een wandeltocht doen van een uur over de gletsjer. Echt ik kan niet beschrijven hoe gaaf dit was. Ik keek echt mijn ogen uit en heb nog nooit zoiets bijzonders meegemaakt. Vooral het felblauwe water maakte echt onwijs veel indruk. Mocht je zelf een keer in Patagonie terecht komen, dan is dit een absoluut hoogtepunt!

En nu?

Oke dit verslag is al mega lang geworden en daarom komt de rest in wereldreis verslag #2. Ik ging namelijk van El Calafate verder richting El Chalten. Het hikersparadijs van Argentinië. Daarna neem ik de bus richting land nummer 2. Chili! Maar dat allemaal in het volgende wereldreis verslag.

Wil je mijn verslagen lezen over mijn wereldreis? Neem dan hier een kijkje: